söndag 17 november 2013

En bra bok är till för alla

Gång på gång dyker den upp. Förklaringen.

Jag är för gammal för den här boken, men jag läser den ändå eftersom ...

Varje gång undrar jag, vad då för gammal? Det finns väl ingen gräns för hur gammal man ska vara föra att läsa en bok, för att svepas in i den och ta in dess ord?

Jag älskar att läsa böcker för alla åldrar, skrivna i olika epoker, i olika genrer. Bilderböcker kan vara något av det mest fantastiska som finns, kapitelböcker i ålderskategorin 9-12 kan få en att skratta och gråta på alla möjliga vis, ungdomsböcker kan ge en lika mycket inspiration och lämna en med mer kunskap precis så som en bok för vuxna kan.

Så varför ska vi komma med ursäkter för att vi läser barnböcker, eller ungdomsböcker, när vi själva är vuxna? Varför måste det finnas ett syfte bakom vår läsning av denna litteratur? Jag är inte lärare, bibliotekarie, litteraturforskare, eller småbarnsförälder. Ändå läser jag då och då böcker med mer bilder än text och om karaktärer som är 15 år yngre än mig själv.

Varför? Inte för att jag måste. Inte för att jag inte förstår vuxenlitteratur. Utan för att det är roligt. Och det gör mig till en bättre person. Att förstå och undersöka alla aspekter av litteraturen som finns i världen gör mig till en bättre läsare. Tråkigt vore det om allt vi kunde läsa utan att behöva ursäkta oss var klassiska verk eller nutida romaner med viktiga budskap mellan raderna. Vi behöver mångfald i alla aspekter av våra liv, även litteraturen.

Så läs precis vad ni vill och om någon skulle se ner på era val, eller ifrågasätta det ni läser, tänk bara att det är de som missar någonting. Inte ni.

10 kommentarer:

  1. Verkligen huvudet på spiken!

    SvaraRadera
  2. Helt sant det du säger.
    Brukar dock fundera på om jag tillhört målgruppen eller inte när det gäller böcker som jag inte gillade.

    SvaraRadera
  3. Allt det du säger är sant och jag kunde inte hålla med dig mer!

    SvaraRadera
  4. Väldigt sant! (: Malin - wooord! (;

    SvaraRadera
  5. "En bra bok är till för alla" - kunde inte ha sagt det bättre själv! Men det gäller väl att det faktiskt är en bra bok, som kan uppskattas av alla åldrar. När jag säger att jag är för gammal för en bok så är det för att jag inte känner att jag kunde ta till mig boken för att den kändes naiv och att tack vare alla andra böcker som har fått mig att växa så gav just den boken mig ingenting nytt. Men för en som är lite yngre än mig, och som inte har hunnit växa som jag, så kanske den har något att ge. Jag tror att man kan bli för gammal för en bok som inte är väldigt bra inte eftersom ens ålder har en annan siffra än vad som står på hyllan i bokaffären, utan för att ens personlighet redan har vuxit och lärt sig mer. Så att "vara för gammal" handlar för mig inte om siffran, utan ens medvetande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :):)
      Självklart kan man vara för gammal för en bok, på det sätt som du säger. Inte för att läsa den, utan för att uppskatta den fullt ut. Jag syftar mest på det att det skulle vara lite skämmigt att läsa barnlitteratur när man är vuxen/i äldre tonåren, vilket det såklart inte ska vara. Men jag håller med dig om att man ibland kan läsa böcker som man kanske inte uppskattar så mycket eftersom de känns lite... barnsliga (i brist på ett bättre ord). Precis som man inte uppskattar all vuxenlitteratur man läser så tycker man ju inte om all barnlitteratur, allt kan inte passa en. Jag ville bara skriva ett inlägg om att ständigt behöva ursäkta sitt val av läsning, då jag känner att detta ofta händer. Barnbok eller vuxenbok, det ska ju inte spela någon roll :)

      Radera
  6. Kolla in vår tävling på bloggen! Man kan vinna tre böcker och en signerad gratulation av Cirkeln-författarna :D

    //Johanna, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera