torsdag 7 juni 2012

När Malin var liten

Ja, då var hon blyg och satt hellre med näsan i en bok än sprang runt, runt, runt som en del barn verkar göra. Även om hon såklart gjorde det ibland hon med, i skogen eller runt den lilla ort där hon växte upp. Men det bästa i Malins liv var böckerna. Ända sedan hon lärde sig läsa runt fem års ålder. Men vad läste hon?

För några månader sedan bestämde jag mig för att rensa lite i ett förråd här hemma som är fullt av lådor med leksaker, gosedjur och ni vet, böcker. Det var hur härligt som helst att sitta och titta på och bläddra lite i de böcker jag läste när jag var riktigt liten. En del mindes jag som favoriter, andra visste jag att de bara blivit lästa en endaste gång. Men när jag var yngre spenderade jag även en hel del tid på biblioteket, och jag minns hur tydligt som helst att jag efter varje besök kom ut med en eller två kassar sprängfyllda med böcker. Tror bara man fick låna tolv böcker varje gång på sitt lånekort, så några fick stanna kvar och några fick säkert mamma låna på sitt.

Dessa böcker, de som jag fick lämna tillbaka då de var lästa, de minns jag inte vilka det var. Så när jag mitt i allt rensande fann ett lånekvitto från januari 1998 så tjöt jag faktiskt till lite. Det var som om sju år gamla Malin pratade med vuxna Malin. Kvittot var skrynkligt hopvikt och lite gulnat, men man kunde se klart och tydligt vad som fått följa med hem den där dagen i januari för fjorton år sedan.

Det var Astrid Lindgren med Madicken och Junibackens Pims och Visst är Lotta en glad unge, boken Den vita stenen som också var en teveserie jag älskade (kanske var därför jag lånade boken?), Jonathan Swifts Gullivers resa till Lilleputt, två böcker om Albin; Albin riddare och Albin viking, båda skrivna av Ulf Löfgren. En titel jag genast kände igen var En ettas dagbok av Viveca Lärn. Varför just denna stod ut vet jag inte, kanske för att jag tyckte om den mycket. Resterande böcker är några jag inte kan finna på internet alls, eller inte särskilt mycket om. Dessa har titlarna Hundpromenaden, Kanin-mysteriet, Duncan och den nyfikna kalven, Torghunden och Gröna huset. Tolv böcker. Tolv böcker från mitt förflutna som bara dök upp, mitt i allt och från ingenstans.


Tror jag ska ta en tur till mitt gamla bibliotek som jag inte besökt på år och dar och vandra omkring lite. Bara för att.



"The past is never where you think you left it." 
Katherine Anne Porter.

"Without libraries, what have we? We have no past and no future."
Ray Bradbury.

6 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt. Man blir alltid sådär härligt (och lite sorgset) nostalgisk när man hittar sådana saker.

    SvaraRadera
  2. Gudars vad charmigt och sött! Pep till av att bara läsa att du hade hittat ett lånekvitto från 1998. :D

    Fick en idé om ett inlägg med, tack vare dig!

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt! Jag brukar spara mina lånekvitton från biblo ibland så att jag ska kunna kolla om några år vad jag lånade^^

    SvaraRadera
  4. Sv: Haha, tänkte faktiskt lite på det jag också, när jag hade publicerat inlägget! Att någon kanske skulle lägga märke till prickarna alltså xD

    Vår bibliotikare har markerat ut de olika genrerna på de engelska böckerna med prickar i olika färger. Vet att rött är kärlek... Sedan tror jag svart är fantasy/skräck eller liknande. De andra har jag ingen aning om, haha! :)

    Åh, vad mysigt nostalgiskt att hitta! :D

    SvaraRadera
  5. Vad härligt! Jag älskar att gå igenom gamla saker. Man kan hitta så roliga grejor :)

    SvaraRadera
  6. Åh va kul att hitta något sånt =) Nästan så man ska rama in och spara!

    SvaraRadera