tisdag 5 april 2011

Book of Shadows av Cate Tiernan



Titel: Book of Shadows.
Författare:
Cate Tiernan.
Serie:
Sweep #1.
Antal sidor:
176.

Utkom:
2001.


Morgan thinks witchcraft is laughable when her best friend Bree drags her to a meeting of the Cirrus Coven. But during a cermony led by Cal, Morgan's long-time crush, Morgan feels a shock. Suddenly everything looks brighter, clearer. Morgan doesn't want to get involved with witchcraft-but she feels like witchcraft is choosing her.


Häxor är något som jag alltid har gillat. När jag var liten önskade jag att jag hade krafter och jag älskade allt som hade med häxor att göra, framförallt teveserierna Förhäxad och Sabrina. När jag hittade första boken i Sweep-serien, Book of Shadows, blev jag hur glad som helst eftersom den handlade om just häxor och wicca. Så jag köpte boken, den stod i min hylla ett tag, sedan hittade jag del 2 och 3 på SF-bokhandelns rea och köpte dem med. Därför tyckte jag att det var på tiden att jag läste första boken, vilket jag nu har gjort och den gjorde mig absolut inte besviken.

Det är en rätt kort bok på 176 sidor, och inte mycket hinner väl hända under den tiden, men samtidigt har boken någon slags dragningskraft som gör att man bara vill fortsätta läsa. Igår hade jag inte kommit långt i boken alls, men fortsatte bara läsa tills jag hade läst ut den eftersom jag var tvungen att få reda på vad som skulle hända. En del av det var på grund av en av karaktärerna, som jag bara var tvungen att veta hur det skulle gå för. Jag önskade ett tag att hon skulle dö, men det gjorde hon tyvärr inte... Men hon fick inte som hon ville heller, vilket jag är väldigt glad för.

Book of Shadows är en bra första bok med en del bra karaktärer, och en del klyschiga och tråkiga. Men det funkar, för handlingen gör att man vill läsa vidare och hela upplägget fungerar verkligen. Det är en serie på mer än tio böcker, och jag ser fram emot att läsa varenda en av dem.

Handling: 4/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 3/5
Omslag: 4/5

Totalt betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar