måndag 12 september 2011

5 böcker som fått mig att gråta

Jag älskar när en bok kan få mig att känna så mycket att jag börjar gråta, eller får mig att bli så arg att jag skriker, eller så glad att resten av dagen bara blir helt underbar. Nu är det så att jag har en förkärlek för böcker som gör mig sorgsen på något vis. Inte för att jag vill vara ledsen, bara det att det känns som att boken blir så äkta när den lyckas få en att känna någonting så starkt. Sedan håller denna sorgsenhet oftast inte i sig längre än ett par dagar, men för tillfället är det ganska skönt att drunkna i någon påhittad karaktärs olycka och känna sig glad över att det inte är en själv som går igenom samma sak.

1. The Hunger Games av Suzanne Collins
Ja, jäklar vad jag grät i slutet av denna bok. Peeta, Peeta ... Jag vet inte om en bok gett mig så många känslor förut som denna gjorde. Genom bokens gång gick jag från att vara glad och spänd, till att bli arg och frustrerad, till att bli otroligt ledsen i slutet av boken. Läste ut denna bok under en natt för två år sedan och kunde efteråt inte sova på ett bra tag för att jag sörjde med Peeta. Dagen efter vaknade jag efter att äntligen ha somnat gråtandes och insåg att jag just hade läst en helt otrolig, fantastisk bok.
 
2. Chasing Brooklyn av Lisa Schroeder
Den första boken jag läste av författaren som nu tillhör mina favoriter. Hade aldrig läst någon bok skriven på detta sätt, på vers, förut och hade ingen aning om vad som väntade. Men Lisa Schroeders poetiska språk och hjärtskärande val av ord gick rakt in i hjärtat på mig och jag har älskat denna bok sedan dess.

3. Speak av Laurie Halse Anderson
Speak är en sådan bok som alla borde läsa. Den har blivit bannad i skolor, i bibliotek, och säkerligen i många, många hem sedan den publicerades. Men den är viktig, så otroligt viktig, då den handlar om riktigt viktiga saker. Huvudpersonen Melinda är en av de bästa som någonsin skapats och hennes resa från att ha blivit våldtagen och sedan blivit utstött av sina vänner och sina klasskamrater är så fantastisk att man inte kan låta bli att gråta med henne.

4. Cracked Up to Be av Courtney Summers

Denna bok betyder mycket för mig. Mycket för att vad huvudpersonen går igenom står mig nära och för att jag är svag för berättelser som handlar om detta ämne. Att gå igenom någonting och inte veta hur man ska berätta för någon, inte kunna berätta för någon. Det är sorgligt, det är hemskt, men i slutändan när man märker att det faktiskt inte var så farligt är det också ganska vackert.
 

5. Little Women av Louisa May Alcott
En klassiker jag älskade då jag läste den. Nu minns jag inte så mycket, men jag minns i alla fall att jag grät i slutet. Ska inte berätta varför på grund av att någon där ute som läser detta kanske tänker läsa Little Women någon gång. Men detta var den första bok jag någonsin grät till, som jag kan minnas i alla fall, definitivt den första då jag var över tio år gammal. Kommer aldrig glömma hur den fick mig att bli så ledsen och jag är lite rädd för att läsa om den. Men det är klart jag kommer göra det.

1 kommentar:

  1. Hm... Nu blir jag sugen på att läsa lite snyftromaner... (;

    SvaraRadera