söndag 18 september 2011

"Några" bokfrågor och svar

Satt och kollade på lite youtube-videor förut och hittade en video av tjejerna som har den underbara youtube-kanalen Chapter Chicks. De svarar i videon på 25 frågor som har med böcker att göra och jag tänkte, för att det är roligt, att jag skulle ta och svara på dem här på bloggen :) Har översatt dem till svenska eftersom ... ja, min blogg är på svenska.

1. Hur många procent av dina böcker skaffar du genom biblioteket och hur många på annat sätt?
Har köpt de flesta av de böcker jag läser, men har insett att man kan bli rätt pank av att köpa för många så har vänt mig till biblioteken den senaste tiden. Kommer alltid föredra att äga mina böcker dock, är en samlare och vill att den bok jag läser ska stå i min bokhylla.

2. Vilken karaktär skulle du vilja vara och varför?
Hm ... Kanske Macy i The Truth About Forever. Jag älskar hela gänget i den boken och så självklart Wes då.

3. Vilken är din favoritbok från barndomen?

Från när jag var riktigt liten minns jag inte, läste om samma böcker hela tiden men det var många av dem. En  med kaniner minns jag att jag älskade i alla fall. Men i senare barndomen var det självklart Kitty-böckerna som var favoriterna! Och i tonåren så var det Systrar i jeans.

4. Vilken är din favoritbok?
The Hunger Games måste jag säga då. För just nu är det min favoritbok, någonsin.

5. Vilken bokserie har du flest böcker ur?
Twilight-serien har jag flest böcker ur om man räknar med dubbelkopiorna och böcker som den officiella guiden, men utan dem står det lika mellan Twilight och Harry Potter med fem böcker ur varje.

6. Köper du begagnade böcker?
Absolut. Jag älskar att hitta små guldklimpar på second hand. Man kan hitta riktigt gamla, fina böcker som är mycket roligare att läsa i den gamla versionen än i en ny, skinande pocketbok. Dessutom vill jag äga en del böcker som inte trycks längre och då är second hand-bokhandlar suveräna.

7. Vilken är din favorit/den "snyggaste" kille eller tjej i en bok?
PEETA Mellark.

8. Vilket är ditt favoritomslag?
Hush, Hush måste jag säga. Är ju så otroligt snyggt.

9. Vad för slags omslag är din favorit?
Antagligen de mörka, inga ansikten, snygg text. När hela omslaget verkligen känns genomtänkt och allting på det passar ihop med det andra.

10. Vilken var den första boken du läste?
Inte en aning ...

11. Vilken är din favoritbok som blivit film?
Har inte läst så många böcker som blivit film, eller så kan jag bara inte minnas dem. Jo, nu vet jag. Speak av Laurie Halse Anderson. En fantastisk bok och en underbar film.

12. När började du blogga om böcker? (Originalfrågan var; när började du göra videos på youtube, så jag ändrade den lite.)
Startade Bara en sida till i december förra året. Alltså har det snart gått ett år. Helt galet.

13. Vilken är den bästa platsen att läsa på?
I sängen, även om jag har en tendens att somna efter några sidor, haha ... Men kan inte läsa på bussen för blir så himla illamående. Är för bekväm av mig för att egentligen tycka om att läsa på offentliga platser, men soffan där hemma funkar också finfint. Helst skulle man ju ha en stor, mjuk läsfåtölj ...

14. Har du skrivit egen fan fiction för en bok?
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fan fiction, då jag föredrar den riktiga berättelsen framför något som ett fan har kommit på. Så därför har jag aldrig skrivit någon själv heller. Men kanske har jag bara läst "fel" fan fiction som har skrämt bort mig ifrån det hela ...

15. Om du endast fick läsa 3 böcker under resten av ditt liv, vilka hade det varit?
The Hunger Games, The Truth About Forever och ... och ...  och The Complete Illustrated Works of Edgar Allan Poe. Antar att den senaste med sina nästan 1000 sidor av olika berättelser kan vara underhållande i alla fall i några år.


16. Vilken är den längsta bok du läst?
Breaking Dawn tror jag. Har inte läst så många "tjock-tjocka" böcker.

17. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den heta och varför?
Skriver en hel del, men har aldrig avslutat något som kan kallas en bok. Däremot vill jag göra det i framtiden, men vad boken skulle heta vet jag inte. Har många olika berättelser jag vill avsluta, och många olika titlar att välja mellan till varje.

18. Hur många böcker läste du förra månaden?
Haha ... Två och ett seriealbum? Jag skäms. Men ännu värre är det faktum att jag inte har läst ut en enda bok i september. Jag vet, jag vet. Hur kan jag kalla mig läsare? Men jag läser, det gör jag faktiskt. Bara det att jag läser i ungefär femton olika böcker samtidigt. Eller nåt.

19. Vilken är den senaste bok du läste?
The Day Before av Lisa Schroeder.

20. Fantiserar du om dig själv i de böcker du läser?
Faktiskt inte. Vet att många gillar att se sig själva som huvudpersonen i en bok, men det är något jag aldrig gjort. Jag gillar böcker just för att det är någon annans liv man läser om och det är någon annan som går igenom alla de där sakerna. Med ett undantag för några böcker så skulle jag inte vilja befinna mig i böckernas värld alls.

21. Vilken är din favoritbokaffär?
På internet är det lätt The Book Depository. Fysisk bokhandel är svårare. Gillar ju Akademibokhandeln och SF-bokhandeln och Pocket Shop. Och antikvariat och second hand-butiker. Kan inte välja en, de är alla favoriter!

22.Inbunden eller pocket?
Inbunden om jag vill samla på till exempel en bokserie. Men pocket när boken ska få följa med i väskan eller så. Fast inbundna böcker är snyggare i bokhyllan också, tycker jag.

23. Har du mer än en kopia av någon bok?
En gammal version. Källa.
Ja, suck. Twilight-böckerna har jag en del kopior av, även om de ligger nedpackade i lådor i förrådet. Bara de engelska hardcover-versionerna får stå ute. Upptäckte även då jag letade igenom gamla böcker i förrådet för ett tag sedan att jag äger en gammal version av Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl. Så den har jag två av utan att det var meningen. Även Harry Potter har jag några på svenska och några på engelska, då jag hittat de engelska billigt på loppisar och sånt. Ska ta och införskaffa The Hunger Games i paperback så att den kan få följa med mig vart jag än åker. Saknar den ju när jag inte är hemma ;)

24. Skulle du hellre läsa om vampyrer eller varulvar?

Även om jag gillar varulvar och allt vad de innebär, så måste jag säga vampyrer. Tycker att man kan komma på fler originella berättelser om dem.

25. Äger du mer än 150 böcker?
Jag var tvungen att räkna mina böcker inför den här frågan. Och totalt hade jag 209 böcker i bokhyllan. Sedan ligger kanske 50-70 böcker i förrådet. Ännu fler om man räknar med alla barnböcker. Men, men. Är man en samlare så är man. Kommer bara bli fler och fler böcker med åren, och jag måste säga att jag ser fram emot det :)


Vad skulle du svara på de här frågorna?

5 kommentarer:

  1. Åh, kul! Jag ska också svara på de här frågorna. Inte ikväll dock! ;P (:

    SvaraRadera
  2. Låter kul. Ska nog svara på frågorna nu.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade just din blogg! :-) Roliga frågor, jag svarar på dem nu tror jag!

    SvaraRadera
  4. SV: Tack för tipset! Har aldrig beställt något från The Book Depository förut, ska kanske ta och göra det :)

    SvaraRadera
  5. Ska nog också ta och göra dem här frågorna ! :D

    SvaraRadera