tisdag 10 april 2012

Jag vill bara att du gillar mig av Ingrid Olsson

Titel: Jag vill bara att du gillar mig
Författare: Ingrid Olsson
Antal sidor: 179
Utkom: September 2011
Utläst: 31 mars 2012

Ett klassrum i en gymnasieskola. Där är Andreas som tänker på killen i badhuset som närmade sig honom, såg honom rakt i ögonen - eller var det inbillning? Där är Sofie som bara vill bli lämnad ifred. Där är Pär som inte kan lämna Sofie ifred. Där är Hannes som pratar och pratar fast ingen orkar lyssna. Där är Katja med alla sina pins med plågade djur, som skäms för att hon skäms över sin stora rumpa. Där är Filip, som fyller arton i morgon och har panik - han har aldrig fått ligga. Och där är Joanna som undrar hur man gör för att kännas.

Alla vill bli omtyckta. Att någon ska gilla dem.

Ingrid Olsson kliver in genom klassrumsdörren och rakt in i några av eleverna, tio elever som har allt och ingenting gemensamt. Det handlar om skolan och allt annat än skolan. Det handlar om frihet, lycka, och smärta som sitter både inuti och utanpå. Det är hjärna och hjärta. Revolt och komplex. Stora drömmar och svaga viskningar.


~*~

Det är svårt att få fram med ord vad den här boken handlar om. För den handlar ju om allt och precis ingenting. Tio elever. Tio berättelser. Allt vävs ihop. Och det görs skickligt av Ingrid Olsson, måste jag få säga. De går i samma klass, de där tio personerna, och även om de inte är kompisar eller ens brukar prata med varandra, så har de gemensamt att de sitter där i klassrummet och väntar på läraren som inte kommer. Och att de alla vill bli omtyckta, på ett eller annat sätt. Medan de väntar på sin lärare får man som läsare reda på vad det är de går runt och tänker på. Smått otroligt och mycket skickligt gjort.

Men varför får vi så lite tid med dessa karaktärer? Varför kan vi inte få mer, mer, mer? På 179 sidor är det meningen att man ska lära känna tio olika personer. En del av dem genom att få ta del av deras allra djupaste tankar och känslor, andra genom att se dem ur någon annans synvinkel. Då boken var utläst fann jag mig undrandes över om jag verkligen visste vilka de här personerna var efter dessa få sidor och jag undrade varför Ingrid Olsson inte valt att ge var karaktär mer tid. Men nu inser jag att det inte är en slump att vissa personer fick 20 sidor och vissa bara en. Genom dessa begränsade smygtittar in i deras liv ger Olsson läsaren precis så mycket som behövs för att kunna berätta sin historia. Tio dagar efter att ha läst ut Jag vill bara att du gillar mig så minns jag var och en av dem. Och jag är säker på att jag kommer minnas dem lika klart om en månad, om ett halvår. För de gjorde ett stort intryck på mig, något jag absolut inte kan säga om alla böcker jag läst.
 
Handling: 3/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 3,5/5
Omslag: 3,5/5

Totalt betyg: 3,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar