måndag 15 augusti 2011

Bibliotekskärlek

Var på Stadsbiblioteket idag för att låna fyra böcker till min kurs som börjar om ungefär två veckor (!!), och jag hade helt glömt bort hur underbara bibliotek kan vara. Jag lånar aldrig skönlitterära böcker på bibliotek, då jag gillar att äga böckerna som jag läser. Men de senaste åren, sedan jag började på gymnasiet tror jag, så har jag bara gått dit för att låna kursböcker och sånt. Bara in till hyllan för reserverade böcker och lånat, sedan ut därifrån igen.

Men så idag skulle jag leta upp en bok i en hylla och det slutade med att jag gick runt på biblioteket i en halvtimma. Jag hade liksom förträngt att det fanns en massa böcker som man bara kan gå och titta i och läsa ur och få med hem, alldeles gratis! Låter säkert som en idiot just nu, och det är jag säkert. Jag menar, en bokälskare som inte gillar att gå till biblioteket? Det är ju som en... en läkare som inte tål blod. Eller nåt.

Hur som helst så vill jag bara påminna er andra personer, som kanske precis som jag har förträngt hur underbart biblioteket kan vara, att gå dit. Jag vet att jag definitivt kommer spendera mer tid på biblioteket i höst, särskilt eftersom jag kommer gå i skolan alldeles i närheten av Stadsbiblioteket.

1 kommentar:

  1. Är inte bibliotek en lysande uppfinning?! Det kan vara lätt att glömma bort eller ta för givet, så en påminnelse är alltid bra.

    SvaraRadera