måndag 23 juli 2012

This is Not a Test av Courtney Summers

Författare: Courtney Summers
Förlag: St. Martin's Griffin
Antal sidor: 323
Utkom: 19 juni 2012
Utläst: 13 juli 2012
Andra böcker av författaren: Cracked up to be, Some girls are, Fall for anything, All the rage (2013)

It’s the end of the world. Six students have taken cover in Cortege High but shelter is little comfort when the dead outside won’t stop pounding on the doors. One bite is all it takes to kill a person and bring them back as a monstrous version of their former self.

To Sloane Price, that doesn’t sound so bad. Six months ago, her world collapsed and since then, she’s failed to find a reason to keep going. Now seems like the perfect time to give up. As Sloane eagerly waits for the barricades to fall, she’s forced to witness the apocalypse through the eyes of five people who actually want to live.

But as the days crawl by, the motivations for survival change in startling ways and soon the group’s fate is determined less and less by what’s happening outside and more and more by the unpredictable and violent bids for life—and death—inside.

When everything is gone, what do
you hold on to?

~*~

Ja, när allting har försvunnit från en, vad håller en kvar egentligen? När man förlorat den enda personen i universum som man älskar och därefter också verkligheten som man känner till den?

I This is Not a Test har staden Cortege (och kanske också resten av världen, men vem vet?) drabbats av en zombie-epidemi. De före detta människorna, nu zombies, har tagit över i staden och för att undvika ett öde likt deras föräldrar, syskon och grannar så har sex ungdomar tagit skydd i sin skola. I centrum står Sloane, en trasig flicka som till skillnad från de andra ungdomarna helst av allt bara vill lämna det skydd skolan ger och ta sig ut till det hemska. För hon bryr sig helt enkelt inte längre. Hon har inte brytt sig på ett tag. Och varför skulle en zombie-epidemi förändra någonting?

Sloane är så, så trasig. Så förstörd. Med en feg, våldsam pappa och en syster som inte längre är där för att vara hennes enda förtrogna så är det dock inte så konstigt. Även om jag känner med henne, det gör jag verkligen, så fanns det tillfällen i boken då jag inte ville annat än att skaka om flickan och be henne komma tillbaka till verkligheten. Hon gick för långt ibland, riskerade de andras liv och förvrängde hela situationen lite grann, så det var liksom inte så lätt att älska henne.

Handlingen i denna bok är väldigt långsam, det är ingen zombiebok fylld med actionscener och blodigt drama. Nej, nej. Snarare skulle jag väl vilja kalla den en melankolisk tolkning av zombiegenren. I fokuset står liksom inte de människoätande levande döda utan just Sloane och det faktum att hennes själ inte är alltför olik deras, hon är lite av en levande död själv. Det är detta jag tycker är det viktigaste med This is Not a Test. Inte zombiesarna, inte debatterna om vem som gjort vad mot vem, eller huruvida de har säkrat alla ingångar tillräckligt många gånger eller inte.

Jag tror att det är viktigt att förstå vad man ska vänta sig om man vill läsa denna bok. Man får fortfarande en berättelse om zombies och lite blod och mycket död. Men mest av allt så är det desperation, frustration och sorg som präglar historien. På ett mycket fint sätt, måste jag ju såklart också tillägga. Courtney Summers är en mästare på att beskriva känslor och det hela är så vackert och vemodigt. Jag älskar det och rekommenderar alla de som inte upplevt Summers författande än att pröva på. Du kommer inte ångra dig.

Jag vet inte om det framkom särskilt mycket om vad jag tyckte om allt i boken, men sanningen är den att jag knappt vet hur jag ska förklara det. Jag ville bara få fram min tolkning av berättelsen och hoppas att jag lyckades. Men för att avsluta kan jag ju säga att självklart, självklart, älskade jag This is Not a Test.

Handling: 4/5
Språk: 5/5
Karaktärer: 5/5
Omslag: 5/5

Totalt betyg: 4,5/5

6 kommentarer:

  1. Svar: Haha, det var ju lite kul. Vill också läsa The Perks of Being A Wallflower, men det lär nog dröja ett tag med tanke på min stooora hög med olästa böcker. ^^

    SvaraRadera
  2. Jag ångrade mig inte, så tack för att du fick mig att köpa boken! Nu ska jag bara köpa fler titlar av Summers.

    SvaraRadera
  3. Sv: Ett av mina med :) Jag älskar Delirium men jag har märkt att många tycker att den är lite långtråkig. Tycker absolu att du ska ge den en andra chans. :)

    SvaraRadera
  4. Den här verkar himla intressant! Jag tror att jag skulle gilla den! Rekade vad bibblan har hemma här i Jönköping i bokväg - nu är jag uppe i en lista på 13 böcker jag skulle vilja läsa just nu på både svenska och engelska! (: Och då hade de inte vissa böcker jag längtar efter och då har jag bara kollat runt lite ... Att det inte finns fler timmar på dygnet ibland! (;

    SvaraRadera
  5. Ooo, jag har läst om den här boken på många ställen och den har fått många fina recensioner. Får ta och köpa den så snart som möjligt! :)

    SvaraRadera