torsdag 12 januari 2012

The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E. Smith

Författare: Jennifer E. Smith
Förlag: Poppy
Utkom: 2 januari 2012
Antal sidor: 236
Serie: -
Utläst: 10 januari 2012

Who would have guessed that four minutes could change everything?

Today should be one of the worst days of seventeen-year-old Hadley Sullivan's life. She's stuck at JFK, late to her father's second wedding, which is taking place in London and involves a soon to be step-mother that Hadley's never even met. Then she meets the perfect boy in the airport's cramped waiting area. His name is Oliver, he's British, and he's in seat 18C. Hadley's in 18A.

Twists of fate and quirks of timing play out in this thoughtful novel about family connections, second chances and first loves. Set over a 24-hour-period, Hadley and Oliver's story will make you believe that true love finds you when you're least expecting it.

~*~

The Statistical Probability of Love at First Sight är inte enbart en kärleksbok. Inte om man läser den på samma sätt som jag i alla fall. Visst, kärleken finns där och är en tydlig del av berättelsen. Men. När jag läste så upplevde jag att det allra viktigaste var de delar som hade med familj att göra. Vi får en del flashbacks till livet innan, innan de där 24 timmarna som förändrade allting. Ett otroligt smart drag av Smith som på det sättet inte tjatar ut berättelsen, utan ger den hela tiden nya små intressanta detaljer och nyanseringar.

Karaktärerna var inte de bästa jag läst om, men de funkade för en så pass kort bok som TSPOLAFS (phew!) är. De för berättelsen framåt och passar med varandra. Trots den lite sorgliga stämning som ligger över varenda sida av boken så fick karaktärerna mig att skratta då och då. De var söta liksom, om ni förstår vad jag menar?

Det är väl det jag vill kalla The Statistical Probability of Love at First Sight egentligen; söt. Söt och sorglig och mysig och trevlig att befinna sig i under de 236 sidorna. Jag ser fram emot att någon gång läsa Smiths andra böcker!


Handling: 4/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 4/5
Omslag: 5/5

Totalt betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Åh, du har redan läst den! Söt, sorglig, mysig och trevlig låter super.

    SvaraRadera
  2. SV: Haha, tack så mycket! :P Kul att du tyckte om början i alla fall^^ Fast den handlar inte om katterna sen :)

    SvaraRadera