måndag 6 december 2010

Amy & Roger's Epic Detour av Morgan Matson

Författare: Morgan Matson.
Antal sidor: 344.
Utkom: 4 maj 2010.

Amy Curry is having a terrible year. Her mother has decided to move across the country and needs Amy to get their car from California to Connecticut. There’s just one small problem: Since her dad died this past spring, Amy hasn’t been able to get behind the wheel. Enter Roger, the nineteen-year-old son of an old family friend, who turns out to be unexpectedly cute… and dealing with some baggage of his own. 
Meeting new people and coming to terms with her father’s death were not what Amy had planned on this trip. And traveling the Loneliest Road in America, seeing the Colorado mountains, crossing the Kansas plains, and visiting diners, dingy motels, and Graceland were definitely not on the itinerary. But as they drive, Amy finds that the people you least expected are the ones you may need the most—and that sometimes you have to get lost in order to find your way home.

När jag först läste om den här boken så visste jag direkt att jag var tvungen att läsa den. Jag älskar filmer som handlar om road trips, men har aldrig läst en bok innan som handlar om just det. Så jag skyndade mig att köpa boken så att jag kunde läsa den så fort som möjligt.
Jag tror att jag hade för höga förhoppningar när jag började läsa Amy & Roger’s Epic Detour, men det betyder inte att jag blev besviken! Jag älskade boken, verkligen. Men jag hade kanske trott att jag skulle älska den ännu mer.
Den handlar som sagt om Amy och Roger som ska köra tvärs över USA från Kalifornien till Connecticut. På vägen möter de en massa olika människor och ser flera olika platser. Det var detta jag älskade mest med boken. Alla sidokaraktärer som man möter under några sidor och som sedan blir till ett minne. Boken är verkligen fylld av dem och det älskar jag. Även alla platser de ser och när de är ute och kör bidrar till hur mycket jag gillar boken.
Självklart så förstår man ju från början att det kommer hända något mellan Amy och Roger, men detta tycker jag inte är vad boken handlar om egentligen. Det tar rätt lång tid innan en viss händelse sker och det tycker jag drog ner boken lite. Även Rogers så kallade ”baggage” som nämndes i beskrivningen blev jag besviken på. Tänker såklart inte skriva vad det är, bara att boken hade nog fått ett högre betyg utan dessa saker.
När det kommer till språket så är det bra, en del upprepningar men annars inget att klaga på!



 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar