fredag 31 december 2010

Bäst (och sämst) 2010

2010 var inget bra läsår för mig… Tack vare (eller på grund av…) en enormt lång period då jag inte läste någonting alls så fick jag bara läst 17 böcker i år. Känner mig ganska kass, då jag har över 400 böcker på min att-läsa-lista. Men det stoppar mig inte från att göra en liten mini-lista över det bästa (och sämsta..) från 2010!

 
Bästa boken, alla kategorier: Catching Fire av Suzanne Collins. Läste den här i januari i år, efter att ha läst The Hunger Games i slutet av december. Har inte läst Mockingjay än, för jag vågar helt enkelt inte… Jag kommer förklara mer när jag recenserar boken som jag förhoppningsvis kommer göra efter att ha läst den i januari. Ett år efter Catching Fire. The Hunger Games är min favorit-bokserie och jag både älskar och hatar den på nåt sätt. Catching Fire var lite långsam i början, men var ändå den bästa boken jag läste 2010.

Boken som fick mig att känna mest: Chasing Brooklyn av Lisa Schroeder. Det här var den första boken jag läste som var skriven i vers. Och jag blev verkligen förälskad. Har aldrig läst en vackrare bok tidigare. Aldrig. Jag blir skakig bara jag tänker på det. Har bestämt att jag ska läsa många fler böcker i vers nästa år, för det var bara det vackraste jag någonsin varit med om i bokväg. Kommer aldrig glömma Chasing Brooklyn.

Bästa boken med övernaturligt i: City of Bones av Cassandra Clare som jag läste för inte alls längesen. Kände att jag var lite efter alla andra som inte hade läst den här serien så jag bestämde mig för att läsa första boken. Så. Sjukt. Bra. Underbar bok, underbara karaktärer (Jace. Jace, Jace, Jace.). Och jag längtar tills jag får läsa fortsättningen som står i bokhyllan och bara glor på mig, haha. (På nästan delad förstaplats: Hush, Hush av Becca Fitzpatrick.)

Den bästa boken bland de som inte hade någonting övernaturligt alls: Speak av Laurie Halse Anderson. Den här fantastiska, perfekta, underbara, sorgliga, roliga boken blev genast en av mina favoritböcker när jag läste den. Kan inte ens förklara i ord hur jag känner för den här boken, så jag säger bara att jag älskar den. Och att alla borde läsa den. För den är bara bäst.

Mest underbara bokkaraktär: Peeta Mellark. En av anledningarna till varför jag älskar The Hunger Games. Och till varför jag inte riktigt vågar läsa Mockingjay än… Har (tyvärr!) råkat läsa lite spoilers… Åh, nu vill jag verkligen läsa Mockingjay! Men då är ju allting slut. Bla, bla. Jag älskar Peeta. Behöver inte säga mer än så.

Bästa bokparet: Patch Cipriano och Nora Grey. I love me some Patch… Han och Nora tillsammans är bara en sjukt bra kombination. Bästa Patch-citatet: "Call me Patch. I mean it. Call me."

Sämsta boken jag läste under 2010: Marked av P.C. Cast & Kristin Cast. Jag tänker inte nämna böcker jag inte ens läste ut här så jag tar med den sämsta boken som jag faktiskt läste klart. Första boken i House of Night-serien var något av det värsta jag har läst. Vet knappt var jag ska börja. Språket? Fruktansvärt. Handlingen? Hade potential men blev bara till en stor sörja. Alla de moraliska reglerna de försökte lära läsaren under bokens gång? Patetiskt. Ju fler böcker jag läser efter Marked, desto mer avskyr jag den. När jag hade läst ut den tänkte jag att jag kanske kunde läsa fortsättningen på serien för att ge den en andra chans, men nej. Det tror jag inte att jag skulle klara av.


Måste självklart också nämna årets bästa teveserie!


Maria & Michael
Teveserie: Sjukt svårt! Måste säga flera stycken som jag älskar lika mycket. Veronica Mars, nu en av mina favoritserier! Alldeles underbar. Prison Break, såg klart hela serien på någon vecka tror jag. Sjukt spännande. Och så Roswell. Roswell var en så bra serie att jag nästan blev ledsen över att inte ha hittat den tidigare. Alla, se Roswell! Så mycket känslor har jag för den här serien. Och speciellt för Michael & Maria. Säsong 3 var inte så jättebra, men fortfarande. Hela serien är fantastisk och jag ska försöka läsa några av böckerna som serien baseras på nästa år.

1 kommentar:

  1. Oj. Jag älskar verkligen Roswell och har helt lyckats missa att där fanns böcker till, vad glad jag blir nu! :)

    SvaraRadera