torsdag 23 juni 2011

Far from you av Lisa Schroeder

Titel: Far From You.
Författare: Lisa Schroeder.
Antal sidor: 355.
Utkom: 2009.
Andra böcker av författaren: I Heart You, You Haunt Me, Chasing BrooklynThe Day Before och några barnböcker.

LOST AND ALONE ... DOWN THE RABBIT HOLE.

Alice thought she knew
what solitude was:
Her mother-gone.
Her father-remarried with a newborn
daughter.

Now ...
Trapped
in the icy embrace
of a deadly snowstorm,
Alice faces the true meaning of loneliness.

But hope
may not be as far away
as she thinks ...

Ja... var ska man börja? Detta är den tredje boken av Lisa Schroeder som jag läst. Den första, Chasing Brooklyn, älskade jag. Den andra, I heart you, you haunt me, var inte riktigt lika bra. Men Far from you påminde mig om varför jag älskar Lisa Schroeders böcker. De går fort att läsa då de är skrivna på vers, vilket bara bevisar ännu mer vilken talang Schroeder har. Att kunna förmedla det hon gör med så få ord... det är helt otroligt.

Far from you handlar alltså om Alice vars mamma har dött. Boken börjar ungefär då hennes pappa och hans nya fru får sin bebis tillsammans. Hennes pappa verkar bara bry sig om sin nya lilla familj och Alice är självklart inte så glad över det. Början av boken är riktigt bra, det är den, men det är i slutet då Alice och hennes pappas fru fastnar ensamma med bebisen i bilen på grund av en snöstorm som jag känner att den blir riktigt fantastisk. Alla känslor som dessa få ord får fram och hur det griper tag i en... jag vet helt enkelt inte vad mer jag kan säga än att det är fruktansvärt, otroligt vackert.

Framsidan passar boken så bra, då en del av boken har med en ängel att göra. Och snö. Gillar ni böcker skrivna på vers, då måste ni läsa Lisa Schroeders böcker. Man får inte missa dem.

Handling: 5/5
Språk: 5/5
Karaktärer: 5/5
Omslag: 5/5

Totalt betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Ett paket från adlibris med Chasing Brooklyn är på väg hem till mig. Jag blev så nyfiken på boken då du gett den så fina ord, så måste bara läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Anonym: Åh, vad roligt! :)

    SvaraRadera