torsdag 30 juni 2011

Allmänt bokbabbel

Ingen har väl missat alla dessa frågor som bokbloggarna svarar på i sina bloggar jämt och ständigt? Jag har alltid gillat att läsa svar på såna frågor, men har aldrig liksom ens funderat på att svara på några själv... Men eftersom jag har brist på annat att skriva om så gav jag slutligen efter och ... gjorde en egen version. För att jag inte vill svara på samma frågor som alla andra redan har svarat en massa på och för att jag inte orkade komma på frågor, så skriver jag lite random saker bara helt enkelt.

Den bok jag skulle rädda ur en brand
Bortsett från det faktum att jag faktiskt inte skulle bry mig ett dugg om mina böcker ifall det började brinna, utan snarare fokusera på de levande varelser som bor hemma hos mig och därefter typ... foton och sånt, så skulle jag nog rädda City of Fallen Angels av Cassandra Clare. Eftersom den är signerad och nästan alla andra böcker går att köpa på nytt om de skulle råka brinna upp. Kanske skulle försöka rädda några sällsynta böcker också, men såna har jag liksom inte särskilt många av.

Den sista boken jag skulle bry mig om i samma brand
Det blir lätt Marked av P.C. och Kristin Cast. Jag skulle gladeligen se på då elden slukade den boken.

Bokhyllesortering
Min bokhylla är inte alls sorterad, typ. Köpte nyss ett nyss hyllplan till den vilket gjorde att mellanrummen mellan några av hyllorna blev väldigt små... Så fick motvilligt trycka in de böcker som var av det mindre formatet där, trots att jag egentligen hade velat ha dem på helt andra ställen. Sedan står resten hur random som helst.

Vad jag tycker om boken jag läser just nu
Läser Starcrossed av Josephine Angelini (aka Helena på svenska, även om Helena heter Helen utan a i originalet...) och jag gillar den! Jag ville verkligen läsa en sådan här bok och den här passade perfekt. Ni vet, en typisk ungdomsbok med en tjej som huvudperson och med en eller fler främlingar som är nya i staden varav en hon oförklarligt dras till... I alla fall, det är en bra bok.

Klassikern jag läste senast
Oj. Jag tänker inte gå och kolla, för det orkar jag inte. Men jag tror att det var antingen Möss och människor eller Romeo & Juliet. Hm. Ingen aning, faktiskt.

Senaste bokköpet
Jag vet, jag vet, jag vet att jag inte borde köpa fler böcker. Och jag har nästan hållit mig. Nästan! Har köpt några billiga begagnade böcker och Lisa Schroeders nya, eftersom jag helt enkelt inte kunde låta bli. Och några Buffy-comics som jag längtar ihjäl mig efter.

Varför jag köper en massa begagnade böcker nu för tiden
Jag är väldigt besatt av att ha fulla samlingar av saker och ting, och speciellt sådant som inte går att få tag på så lätt. När det kommer till böcker så blir det mest böcker som har med teve-serier att göra. Såna som kom ut för över tio år sedan och har slutat tryckas för ett bra tag sedan. Har ett mål att äga alla böcker som någonsin skrivits om Buffy, till exempel. Kanske inte för att jag vill läsa dem just nu, men för att det är så extremt kul att leta efter kopior att köpa på internet. Jag är beroende av att sitta och leta efter billigaste möjliga bok när jag har bestämt mig för att köpa en. Dock så köper jag inte böcker begagnat om de finns att köpa nya, även om det inte är lika roligt. Man vill ju att ens böcker ska vara i det finaste skicket som går, eller hur?


Det var allt då. Eftersom jag inte kommer ha någon recension på Starcrossed än på några dagar så funderar jag på att lägga upp en recension av Roswell-boken jag läste nyss. Men den är så gammal och jag tvivlar på att någon är intresserad av att läsa den recensionen, haha. Kanske bättre att skriva om andra saker än recensioner så länge.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar