söndag 19 juni 2011

Omläsningar

Egentligen borde man väl inte läsa om böcker när man har så många olästa böcker i bokhyllan, men det finns ändå så många böcker jag vill läsa om just nu och jag vet inte ens varför. En del människor läser om alla sina favoritböcker, en del läser aldrig samma bok två gånger. Jag... vet inte riktigt var jag hamnar. När jag var yngre läste jag alltid om böcker jag älskade, så varför slutade jag? Kanske för att jag är rädd att inte tycka om dem lika mycket en andra gång? Jag vet inte.

De böcker jag minns att jag har läst flera gånger är Systrar i jeans-serien vars första bok jag läste varje sommar för flera år sedan, The Hunger Games har jag läst två gånger, och så Twilight-böckerna som jag inte minns om jag har läst två eller tre gånger. Och det är just dessa böcker som jag just nu sitter och längtar efter att få läsa igen. Systrar i jeans har jag endast läst på svenska men vill nu läsa dem på engelska, The Hunger Games läste jag om för bara några månader sedan och Twilight har jag inte läst sedan 2009, så dem minns jag knappt. Har inte ens läst  The Short Second Life of Bree Tanner...

Sedan har vi ju då Harry Potter. Ja, jag är en av dem som inte har läst mer av Harry Potter än de två första böckerna. Och de läste jag när jag var runt åtta-tio år. Men alla pratar ju precis hela tiden om dessa böcker och jag antar att jag aldrig riktigt har förstått hur de kan vara så bra? Eller hur folk i alla åldrar gillar att läsa dem trots att de klassas som barnböcker. I alla fall så har jag fått för mig att jag ska läsa om de två första böckerna, som jag inte minns någonting av, och sedan läsa resten av böckerna i serien bara för att få se vad det hela handlar om.

Men som sagt, jag har egentligen inte tid till att läsa om en massa böcker så får se när detta blir av. Hur har man egentligen tid till att läsa om böcker och samtidigt läsa alla dessa olästa?

6 kommentarer:

  1. Det där med Harry Potter känner jag igen väldigt mycket. Jag läste de tre första när jag var runt nio år gammal, nu har jag bestämt mig för att läsa alla för jag vill också veta varför alla är helt galna i dem:)
    Själv läser jag inte om så ofta, jag har oftast inte tid för det finns så mycket annat som jag vill läsa. Men visst gör jag det ibland då jag blir så himla sugen på det. Då är det bara att ignorera alla andra böcker som ligger och väntar, även om det kanske inte går så jättebra alla gånger.

    SvaraRadera
  2. Tips: Se inte sista Harry Potter-filmen innan böckerna. Ditt val förstås, men det kommer förstöra läsningen av Harry Potter ganska mycket. Annars så tycker jag verkligen att du ska läsa Harry Potter, du missar något annars. Även om du inte gillar dem så mycket lär du nog inte ångra det.

    I övrigt så läser jag just nu Harry Potter för femte gången, enda olikheten denna gång är att jag nu för första gången läser dem i engelska originalet. Annars vill jag snart läsa om Hungerspelstriologin och Den mörka materian :)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar oftast läsa om böcker samtidigt som jag läser en litet svårare bok som kanske tar ett tag att läsa ut. Då är det skönt att kunna "vila" lite i en välbekant miljö och bara njuta. ;)

    SvaraRadera
  4. Jag vet precis hur du känner! Jag har också jäääätte många olästa böcker som jag vill läsa, samtidigt som jag vill ta mig tid att läsa om mina favorit böcker - som Nea sa, att bara kunna sjunka in i en välbekant miljö och njuta. Så just nu gör jag så att jag läser en ny bok och läser om en annan samtidigt; så hoppar jag mellan dem :) Och jag tycker helt klart du ska läsa Harry Potter!

    SvaraRadera
  5. Mig och harry potter. Magin ligger någonstans i att jag började gillade det när jag var liten och sedan har man liksom växt upp med Harry. Han har alltid bara varit några få år äldre än mig. Det är jätte svårt att förklara. Sedan är ju böckerna as bra, skulle också säga se inte sista filmen. Det förstör as mycket.. ;b
    Annars har jag nyss läst om Hungerspelen. Älskar böckerna mer och mer varje gång jag läser dem. Nu när jag ska åka och sommar jobba ska jag läsa om Sagan om klanen otori. Vill ha en bok som jag vet att jag kommer kunna sjunka in i och eftersom att jag vill läsa om dem så passar de perfekt. Jag har nästan ingen ångest för böcker som ligger för jag läser det jag känner för och resten struntar jag i :b

    SvaraRadera
  6. Jag har många böcker hemma, ungefär fifty-fifty när vi pratar om lästa och olästa.
    Men det händer ibland att jag läser om en bok.

    SvaraRadera