torsdag 16 juni 2011

A Living Nightmare av Darren Shan

Författare: Darren Shan.
Serie: Cirque Du Freak #1.
Antal sidor: 257.
Utkom: 2000.
Andra böcker av författaren: Koyasan, The Demonata, The City Trilogy, The Thin Executioner, The Saga of Larten Crepsley.

Darren Shan is just an ordinary schoolboy who enjoys hanging out with his three best friends. Then one day they stumble across an invitation to visit the Cirque du Freak, a mysterious freak show. Only two tickets are available, so they draw straws to see who will go. As if by destiny, Darren wins one, and what follows is his horrifying descent into the dark and bloody world of vampires. This is Darren's story.
 
Den här boken läste jag mest för att jag var nyfiken på vad det var för slags bok. Har ju hört talas om den i flera år och kunde inte låta bli längre. Jag hade absolut inga förväntningar på Cirque Du Freak, jag började läsa med en helt neutral inställning. Vilket jag tror gjorde att jag tyckte bättre om boken än vad jag hade gjort om jag hade förväntat mig någonting jättebra. Jag tog den som den var och såg den mest som ett lätt underhållande tidsfördriv.

Jag kan inte direkt säga att jag var överförtjust i Darren Shan's sätt att skriva. Då och då blev det lite väl barnsligt med alla dessa utropstecken efter meningarna, något jag inte ens tycker borde finnas i böcker som riktas till yngre. Men i det stora hela så fungerade det.

Boken är ganska kort och man hinner knappt lära känna karaktärerna, vilket förmodligen är en av anledningarna till att det finns många fler böcker i serien. Jag vet inte om jag kommer läsa dem, antagligen kommer jag nog ge bok 2 en chans i alla fall, men det får bli långt, långt fram i tiden. A Living Nightmare var inte mer än en okej bok, helt enkelt.

Handling: 3.5/5 (Minus för spindeldelen av boken, ugh..)
Språk: 2/5
Karaktärer: 3/5
Omslag: 4/5

Totalt betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Håller helt med, den kändes lite barnslig. Tror vi är lite för gamla för den här boken, Malin (och då är du ändå.. fem år äldre än mig xD). Har du sett filmen? Den är jättedålig!

    SvaraRadera
  2. Emelie: Haha.. Ja, jag förstod redan innan jag började läsa att den skulle vara barnslig, men hoppades ändå att den skulle vara underhållande ^^
    Nej, har inte sett filmen. Vet inte om jag kommer göra det heller. Men man blir ju rätt nyfiken på att se hur den är i jämförelse, haha.

    SvaraRadera