söndag 27 februari 2011

Before I Fall av Lauren Oliver


Författare: Lauren Oliver.
Antal sidor: 470.
Utkom: 2 mars 2010.
Andra böcker av författaren: Delirium.

What if you only had one day to live? What would you do? Who would you kiss? And how far would you go to save your own life?

Samantha Kingston has it all: the world’s most crush-worthy boyfriend, three amazing best friends, and first pick of everything at Thomas Jefferson High—from the best table in the cafeteria to the choicest parking spot. Friday, February 12, should be just another day in her charmed life.

Instead, it turns out to be her last. Then she gets a second chance. Seven chances, in fact. Reliving her last day during one miraculous week, she will untangle the mystery surrounding her death—and discover the true value of everything she is in danger of losing.

Ibland hör man så mycket positivt om en bok att man nästan är beredd på att bli besviken. Men när jag började läsa Before I Fall var det nästan som om jag visste att jag inte skulle bli besviken även om jag hade så sjukt höga förväntningar på den.

Before I Fall är en underbar bok, alltifrån Lauren Olivers vackra språk till själva upplägget att leva om samma dag sju gånger gör den till den fina bok den är. Då och då blev jag faktiskt förbannad på boken, eller inte direkt på boken men på karaktärerna och deras beteende. Sam och hennes vänner är inte direkt några trevliga, duktiga tjejer som jag direkt började tycka om. De mobbar, de är otroligt ytliga och de utnyttjar sin status på väldigt fel sätt. Men det är det som är meningen, att man ska följa Sam genom denna dag som hon lever om sju gånger och hur hon utvecklas och börjar inse att det liv hon har levt tidigare inte är acceptabelt. Hon försöker inte bara rädda sitt eget liv utan även en klasskamrats liv som hon och hennes vänner tidigare har mobbat.

Att låta Sam leva om samma dag sju gånger hade lätt kunnat göra boken tråkig om fel person hade skrivit den, men Lauren Oliver lyckas att skapa samma dag på sju helt olika sätt. Varje dag händer nya saker, även om de alla har samma bas, och varje dag får man reda på nya saker som ger berättelsen en helt annan inriktning. Ena dagen är det viktigaste att se till så att en fest slutar annorlunda, nästa handlar det om att rädda någons liv. Jag älskade den här boken, och har även Lauren Olivers andra bok Delirium i bokhyllan som jag snart ska läsa. Har även väldigt höga förväntningar på den och hoppas såklart att den är lika bra som Before I Fall.

Handling: 5/5
Språk: 5/5
Karaktärer: 4/5
Omslag: 5/5

Totalt betyg: 5/5

4 kommentarer:

  1. Åh, den där lät bra! Ska lägga den på minnet :)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack så mycket för tipset! Fantastisk sida, nu är jag lite sur för att jag inte upptäckt den tidigare, haha. Måste försöka beställa därifrån nästa gång c:

    SvaraRadera
  3. Åh,jag fick den idag(dock på svenska) och ser fram emot att läsa den! (Vilket jag kommer göra idag..)!
    Har länge velat läsa den!

    SvaraRadera