lördag 5 mars 2011

Det händer nu av Sofia Nordin


Författare: Sofia Nordin.
Antal sidor: 249.
Utkom: September 2010.
Andra böcker av författaren: Nästanhuset, Förlåt Elina, Natthimmel.

Stella är en sån som tjejer vill ha som vän och killar vill bli tillsammans med. Själv vill Stella bara ha Sigrid. Men hur ska hon våga närma sig sin bästa vän på det sättet? Tänk om hon försöker och Sigrid aldrig vill veta av henne igen.

En bok om att vara så kär att man knappt ryms i sig själv, och om att våga ta steget för att inte gå sönder av längtan.

Det var ett tag sedan jag slutade läsa böcker på svenska, men detta var mest för att jag hellre ville läsa på originalspråk och inte översatta böcker. Men så tänkte jag att det säkert måste finnas en massa bra böcker av svenska författare och jag hade även läst om några sådana böcker på bloggar jag följer. Så därför bestämde jag mig för att pröva att läsa en svensk ungdomsbok och jag är så himla glad att jag gjorde det! Nu vill jag bara läsa fler svenska ungdomsböcker och se vad det är jag har missat. Sofia Nordins Det händer nu var en bra bok att börja med, jag gillade den verkligen!

Det händer nu handlar som sagt om Stella som är kär i sin bästa vän Sigrid. Jag tror inte att jag har läst någon bok tidigare som har behandlat detta ämne, att bli kär i någon av samma kön utan att egentligen veta att det är vem man är. Stella går och tänker på Sigrid mest hela tiden, vilket jag tycker är väldigt troligt då Stella är femton år och som femtonåring kan någonting sånt vara det viktigaste i världen. Stella är även väldigt osäker och går runt och tror att folk tycker en massa saker om henne, vilket jag också tycker passar in på hennes ålder. Även om det ibland kunde bli lite mycket osäkerhet så kände jag inte att det störde på något sätt.

Jag har bara en enda liten sak att klaga på då det gäller handlingen, och det är inte något som direkt påverkar vad jag tycker om boken. Det är mejlen som skickades mellan Stella och 84-åriga Agnes. Jag gillade hela idén om att Stella hade någon att prata med då ingen annan visste om hur hon kände, men ibland kändes det inte så trovärdigt. Men som sagt, detta var en så pytteliten sak att jag inte ens tänkte på det när jag läste. Det var mest efteråt som jag började tänka på det.

Under hela tiden då jag läste satt jag och hoppades på att Stella skulle berätta hur hon kände och jag tyckte att hon och Sigrid var så fina ihop. Deras relation gjorde verkligen att jag tyckte så mycket om boken som jag gjorde. Överlag så har Sofia Nordin skrivit en väldigt fin bok om karaktärer som är lätta att gilla, en handling som flyter på bra och med ett språk som är lätt att hänga med i. Dessutom tycker jag att boken har ett väldigt fint omslag som passar innehållet!

Handling: 4/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 4/5
Omslag: 5/5

Totalt betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar