söndag 2 januari 2011

Ändrat betygssystem

Ja, jag har bara haft bloggen i ungefär en månad och jag har redan tröttnat på mitt betygssystem.. Men det är så jobbigt att betygsätta så många olika böcker med bara en enda skala på 1-5. Jag vill kunna utveckla mer vad det var med boken som jag gillade och kanske inte gillade med hjälp av betyg. Därför har jag ett nytt system som kan se ut så här:

Handling: 3/5
Språk: 5/5
Karaktärer: 4/5
Omslag: 2/5

Och så ett totalt betyg baserat på de betygen ovanför, förutom att omslaget inte kommer påverka betyget på bokens innehåll såklart. Kommer även skriva med andra böcker av författaren om det finns.


Hoppas ni har haft en bra helg :)

2 kommentarer:

  1. Smart system;)
    Sv:Gör det den var riktigt bra:)

    SvaraRadera
  2. Intressant att du betygsätter omslaget, vilket jag aldrig sett någon göra förut. Omslag vilka de än är - bokomslag, skivomslag, filmaffischer m m - påverkar ju till viss del vårt intresse för alstret i fråga och kanske påverkar det även i inte ringa utsträckning vår upplevelse av bokens, skivans, filmens innehåll när vi väl har bestämt oss för att ge oss in i dess värld. Mycket intressant.

    Håkan Tendell

    SvaraRadera