torsdag 6 januari 2011

När olika böcker får samma omslag

Något jag har lagt märke till mer och mer med tiden är böckers omslag. Amerikanska ungdomsböcker har några av de vackraste omslag jag någonsin sett på böcker. Men då och då så hittar man ett omslag som man bara känner igen... Man har sett det förut.
Förut stötte jag på ett bokomslag som jag kände igen och fick lust att göra ett sånt här inlägg, så här är några böcker med nästan likadana omslag:


 Evermore - North of Beautiful - Selina Penaluna


Cracked up to be - Dirty Laundry


 The Mermaid's Mirror - Dreaming of Amelia


A blue so dark - Rain Village

Det här var bara några jag kunde komma på att jag sett, eller hittade nu. Det finns såklart många fler  som delar samma omslagsbild. Jag undrar om förlagen vet om att bilden de använder redan har använts på en annan bok? De kanske inte bryr sig? Tycker mest synd om författaren, man vill väl att ens bok ska sticka ut och vara unik... Jag såg också några böcker, det kanske var runt tio stycken, som alla hade samma kvinna på framsidan. Tog inte med dem här eftersom det var alldeles för många, och jag kände inte igen böckerna alls. Men man tycker ju att någon borde ha lagt märke till att samma bild använts så många gånger.

2 kommentarer:

  1. Oj, det var verkligen samma bilder också. Inte bara att de liknade varandra.

    SvaraRadera
  2. Håller med Titti - min reaktion var verkligen Oj.
    Hur kan de vara med exakt samma bild?

    SvaraRadera