söndag 30 januari 2011

Cracked up to be av Courtney Summers


Författare: Courtney Summers.
Antal sidor: 214.
Utkom: 23 december 2008.
Andra böcker av författaren: Some girls are, Fall for anything.



What's the worst thing you've ever done?

When "Perfect" Parker Fadley starts drinking at school and failing her classes, all of St. Peter's High goes on alert. How has the cheerleading captain, girlfriend of the most popular guy in school, consummate teacher's pet, and future valedictorian fallen so far from grace?
Parker doesn't want to talk about it. She'd just like to be left alone, to disappear, to be ignored, But her parents have placed her on suicide watch and her counselours are demanding the truth. Worse, there's a nice guy falling in love with her and he's making her feel things again when she'd really rather not be feeling anything at all.
Nobody would have guessed she'd turn out like this. But nobody knows the truth.
Something horrible has happened, and it just might be her fault.


Cracked up to be är ingen lycklig solskenshistoria som slutar med att alla lever lyckliga i alla sina dagar. Den är mörk och realistisk, den greppar tag i läsaren och släpper inte taget ens när boken är utläst. Det har snart gått en vecka sedan jag läste ut Cracked up to be, och jag går fortfarande runt och tänker på den. Aldrig har jag läst en bok där jag har känt igen mig så mycket i huvudpersonen, det blev ibland lite skrämmande.

Under bokens gång så vet man att någonting har hänt Parker, huvudpersonen, men man vet inte riktigt vad. Det dyker upp ledtrådar och flashbacks här och där, och man kan även ana vad det är som har hänt. När jag läser en bok så försöker jag undvika att tänka ut hur jag tror att det kommer sluta eller vad det är vi inte får reda på till exempel, för att sedan bli överraskad i slutet. Och medan det inte var ett särskilt överraskande avslöjande i slutet av denna bok, så kom det ändå som en chock. Helt plötsligt föll alla bitar på plats och man förstod. Allt det Parker gjorde i boken och som jag inte hade en aning om varför, det förstod man anledningen till. Medan jag läste så tänkte jag Hur illa kan det var egentligen? Vad kan hon ha gjort som är så fruktansvärt?, och när jag fick svaret på slutet så tänkte jag att det var faktiskt så illa. Jag hade betett mig precis som Parker om detta hade hänt mig.

Jag känner som sagt igen mig i Parker. Alltså inte i det hon har gjort, något som jag inte tycker att hon borde anklaga sig själv för men förstår varför hon gör det, eller att hon vill försvinna ifrån allt och alla. Men de känslor och tankar hon har, de är så realistiska, så det är klart att man känner igen sig i dem. Courtney Summers skriver så gripande och även väldigt likt hur man faktiskt tänker. En del meningar var flera rader långa och under en och samma mening kunde Parker tänka på flera olika saker. För det är så vi fungerar. Ena sekunden tänker man på en sak och så två sekunder senare har man någonting helt annat som bekymrar en och så fortsätter det så hela tiden. Jag önskar just nu att jag kunde förklara detta bättre, men jag hoppas att jag fått fram det jag ville.

Handling: 5/5
Språk: 5/5
Karaktärer: 5/5
Omslag: 4/5

Totalt betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar